O kompetencjach międzykulturowych

Działanie w środowisku zróżnicowanym kulturowo wymaga elastyczności, czyli sprawnego dostosowywania swojego zachowania i reakcji do kontekstu kulturowego, empatii rozumianej, jako umiejętność wczucia się w położenie, sposób rozumienia świata i myślenia osób wywodzących się z innych kultur, refleksyjności przejawiającej się w łatwości spojrzenia „z boku” na siebie, swój styl działania i reakcji, komunikacji postrzeganej, jako zdolność do nawiązywania relacji z różnymi partnerami oraz odporności na stres związany z niezrozumieniem, odmiennymi poglądami czy wieloznacznością sytuacji.

Podstawą wychodzenia z kulturowej jednorodności jest osobiste zaangażowanie. Międzykulturowe kompetencje rozwijać możemy na trzech poziomach: wiedzy, emocji i umiejętności. Poziom wiedzy naukowo zwany kognitywnym obejmuje wiedzę o nas samych – naszych zachowaniach, wartościach i normach, wiedzę o innych kulturach i ich specyfikach oraz wiedzę dot. aspektów uniwersalnych, jak szok kulturowy, stereotypy czy uprzedzenia. Poziom emocjonalny zwany afektywnym obejmuje świadomość osobistych emocji w kontaktach międzykulturowych i umiejętność radzenia sobie z nimi. Z kolei poziom umiejętności, to zdolność praktycznego odnajdywania się w różnych sytuacjach międzykulturowych np. powitania, pożegnania, wręczenia wizytówek czy zachowania przy stole. Poziom ten obejmuje również efektywną komunikację w środowisku wielokulturowym.

Jak wzmacniać swoje kompetencje międzykulturowe, oto kilka propozycji:

– Praca za granicą jest jednym z najlepszych sposobów zdobywania doświadczenia w innej kulturze. Jest szansą na pozyskanie praktycznej wiedzy, kontekstu i umiejętności współpracy z osobami odmiennymi kulturowo. Różnego rodzaju zagraniczne staże, wymiany czy projekty stanowią świetną bazę do wzrostu kompetencji międzykulturowych. Nie zapominajmy również o wolontariacie i pracy w NGO (non-governmental organization). To przestrzenie, gdzie w wielokulturowych zespołach można zdobyć cenne dla siebie jak i pracodawcy doświadczenia.

– Szkolenia, warsztaty czy gry symulacyjne również pomagają wypracować i przećwiczyć wiedzę z zakresu działania i współpracy w środowiskach wielokulturowych, zwiększyć świadomość akulturacji (zmiany wzorów kulturowych w wyniku kontaktu dwóch grup kulturowych) i poziomów kompetencji (o których już wspomnieliśmy), uniknąć wielu pułapek m.in. szoku kulturowego, procesów stereotypizacji czy uprzedzeń.

– Uczenie się przez obserwacje jest również wartościową formą nauki. Podpatrywanie osób cechujących rozwinięte kompetencje międzykulturowości jest dobrą podstawą pracy z tematem. Tutaj można również pokusić się o tzw. mentoring.

– Treningi umiejętności międzykulturowych powinny być również bazowym elementem studiów z zakresu Public Relations, Komunikacji czy Administracji Biznesowej. Warto zwracać uwagę czy są częścią programów nauczania.

M.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s